Here I AMsterdam!

Hollandia, te csodás!

2017. május 21. - dianaams

Több mint nyolc hónapja élek Hollandiában, azonban viszonylag keveset láttam az országból, bár Amszterdam belvárosát, ahol lakom, egészen jól ismerem. Elérkezettnek találtuk az alkalmat, hogy végre a nyakunkba vegyünk a vidéket is, és egy eseménydús hetet igyekeztem szervezni, pénzügyileg is optimalizálva mindent. Jöjjön egy kis ízelítő a tengernyi élményből, amit a 7 nap alatt gyűjthettünk.

Kirándulás vidékre

Utrecth

Utrecht félúton van Amszterdam és Eindhoven (a reptér) közt, így az utolsó együtt töltött napunkra terveztük be a látogatást.Sajnos csak egy órácskánk volt a belvárost megnézni (én már jártam itt korábban), de így is sikerült egy kis ízelítőt kapnunk a gyönyörű gótikus templom, a harangtorony és a templomkert környékéről, amit a képen is láthattok. Megérkezett a várva várt jóidő is, amikor a hollandok megrohanják a kiülős helyeket, csak hogy végre egy kis meleg szellőhöz és napfényhez jussanak, ami ugye itt nem túl gyakori.

Giethoorn, észak Velencéje

Egyik régóta tervezett közös úti célunk az észak Velencéjeként elhíresült Giethoorn volt. Nincs közel, körülbelül 2 óra tömegközlekedve Amszterdamból az ország észak-keleti részére. A faluról azt kell tudni, hogy lakják helyiek a rengeteg turista ellenére is, közlekedési eszközként pedig a csónak funkcionál, a házakat járda és hidak, valamint a csatornák kötik össze. Persze a város szélén a helyiek is bepattanhatnak autójukba, de valóban addig ők is csónakkal jutnak el. Sajnos az időnk nem volt túl meleg, illetve későn is értünk oda, mert délelőtt még tárgyaltam (egy egyetemi tárgyalástechnika gyakorlatom volt). Béreltünk egy elektromos csónakot ketten és körbe csónakáztuk a legfőbb látványosságokat, ami körülbelül 1,5 óra lehetett. Semmiképpen nem egész napos elfoglaltság, azonban érdemes időben érkezni, mert 6-kor bezárnak a kölcsönzők és az utolsó busz pedig fél 7-kor elhagyja a várost. Sajnos mi erre 6:20-kor eszméltünk rá, így szó szerint rohannunk kellett egy messzi kávézóból hogy elérjük az utolsót. Nagyon necces volt, de sikerült!

Zandvoort an Zee

A vonattal 30 perc alatt elérhető Amszterdam tengerpartjának is nevezett Zandvoort beach volt az egyik esti programunk, hogy megnézhessük a napnyugtát az Északi tenger horizontján. Az időjárás olyan 10-12 fok körül volt, így a fürdőzés még semmiképp nem volt opció, bár egy szörfös és néhány kutya belemerészkedett. Az egyik zárva lévő bár oldalában találtunk egy szélvédett kis kültéri kanapét, ott néztük végig nyugalomban a naplementét. Majd kivácsiságból elsétáltunk a szomszédos bárig, ami annyira megtetszett, hogy beültünk egy italra és persze egy kis Fish and Chips-re (a videóban a bár)

Látnivalók Amszterdamban

A hétvégét - mivel nekem csak hétközben van ingyenes utazásra jogosító kártyám-, Amszterdamban töltöttük. Nem kell félni, tengernyi programot kínál a város, de az már igen csak nagy kihívás, hogyan ne költsünk el rengeteg pénzt ezeken a programokon, hiszen minden méregdrága. Azért megoldottuk ezt is :)

IJ Burg, Amszterdam újonnan épülő része

A belvárostól körülbelül 35-40 perc bicikliútra elérhető a helyiek kedvelt újonnan beépülő vízparti negyede IJ Burg. Tavaly nyáron, mikor kiköltöztünk a többiekkel, mi is számtalan meleg napot vészeltünk át ezen a homokos beachen. Lehet kitesurfolni, vitorlázni vagy csak nyugodtan élvezni a napsütéses órákat. Sajnos most fesztivál miatt le volt zárva a szebb része, így fotókat nem tudok most csatolni a teljes szépségéről.

A hollandok olyannyira élvezték a "jóidőt", hogy a gyerekeik a 17 fokban fürdőruhában rohangáltak a vízben, míg mi kabátban, hosszúnadrágban épp kényelmesen éreztük magunkat. Itt mennyire értelmet nyer a közhely, hogy minden relatív... de tényleg! Nekik ez már-már nyár.

Van Gogh Museum

Régóta tervezgettük azt is, hogy megnézzük az egyik leghíresebb holland festőművész, Vincent Van Gogh tárlatát. Alapvetően nem áll hozzám, talán mondhatom úgy is, hogy hozzánk közel a művészet, de rendkívül élveztük a kiállítást. A négy szintes tárlat végigvezetett minket a művész életútján, különböző korszakain időrendben, így betekinthettünk stílusának fejlődésébe, gondolkodásának érésébe. Rengeteg izgalmas sztorit szőttünk köré közösen, igyekeztünk a mester szemléletét kicsit magunkévá tenni. Érdekes utazás volt, mindenkinek csak ajánlani tudom, akiben van egy kis nyitottság. Érdemes olyan személlyel menni, aki jól ért angolul hiszen az utazás így tud kiteljesedni a falakra felvázolt szöveges életút megértésével. Nem lehetett fotózni, így csak egy gyors szelfie-t sikerült záráskor összehoznunk.

A'dam tower

Tavaly nyitotta meg kapuit Amszterdam kikötőjében a város egyik legmagasabb kilátótornya, az A'dam tower. A tetején egy fizetős kilátó illetve egy Over the Edge (az épület szélén túl) nevű kétszemélyes hinta. Alatta pedig egy nappal étteremként, éjszaka bárként funkcionáló körpanorámás hely, a M'adam. Itt épp egy free entrance/ingyenes belépés buli volt, így gondoltuk ki is használtuk, hogy végre nem kell több tíz eurót otthagynunk csak hogy megnézhessük a várost madártávlatból. Átkompoztunk északra, majd egy kis borozás beszélgetés után felmentünk a 20. emeletre az élménylifttel. A buli egyébként csalódás volt, a kilátás azonban kárpótolt. Sajnos az iPhone nem készít éjszaka jó fotókat, így nem tudok csatolni a kilátásról jó fotót. Itt van azonban az élménylift:

A tető alatt lévő négyzet alapú helység a M'adam étterem és bár.

Red Light District, a Vöröslámpás negyed

Az A'dam tower buli után visszakompoztunk a belvárosba és belevetettük magunkat a Vöröslámpás negyedbe. Szombat lévén hatalmas tömeg hömpölygött, bár már későre járt, így egy óra múlva zártak a helyek. Azonban a lányok jól bírták az éjszakázást, nem tűntek lestrapáltnak pedig tuti, hogy erős nap lehetett nekik a szombat... Valóban nem csak mutogatják magukat, hanem bőven akad is dolguk. Gondolkodtunk rajta, hogy benézünk egy bárba, de egy órára nem érte volna meg 50 Eurót kifizetni fejenként, így majd talán máskor tapasztaljuk meg a Red Light nyújtotta showt, lesz még rá lehetőségünk. A kép nem az én fotóm, mivel nem engedik fotózni a lányokat, de teljes mértékben a valóságot ábrázolja. Mögöttük van egy kis kanapé, függöny behúz és indulhat az utazás... vagy éppen ami.

Coster Diamond manufactory, gyémántcsiszoló műhely

Felfedeztem egy prospektusban, hogy az egyik legrégebbi és legnevesebb gyémántcsiszoló műhely látogatható, ezért megnéztük a négy villában helyet kapó komplexumot. Sajnos a gyémánt múzeum részbe már nem tudtunk bemenni, mert zárórához közelítettek. Nagy csodára ne számítson az ember, de valóban meg lehet nézni élőben az ékszerkészítést illetve a gyémántcsiszolást. Utána pedig egy labirintuson keresztül mindenféle méregdrága ékszereket és kiegészítőket vásárolhatnak a látogatók. Kíváncsiságból nézegettük a gyémánt gyűrűket, az unatkozó hölgynek pedig több nem is kellett, rögtön rám adott néhányat, miközben kedvesen elmagyarázta, milyen különbségek léteznek a gyémántkövek közt. Le is mérte a gyűrűméretem, amit aztán jól kihangsúlyozott... nem értem miért.

Naplemente

Amszterdam egyik legromantikusabb jegye, hogy szinte mindig álomszép a naplemente. Mivel állandóan szeles a idő, így legtöbbször rózsaszínes narancsos naplemente festi meg az eget és a felhőket. Első este bár alig volt energiánk már a korai kelés miatt, azért erőt vettünk magunkon és kisétáltunk az öbölbe megcsodálni. Szerintem a fotók magukért beszélni, imádom az itteni naplementéket!

Hidden garden in the center/Titkos kert a város szívében

A titkos kertre teljesen véletlenül találtunk rá, Máté észrevette, hogy valami biztos van ott, hogy ki-be jönnek az emberek. Egy kis kapun át vezetett be az út ahol egy édes kis kert, gyönyörűen gondozott zöld fűvel, közepén egy templommal, amelyet holland házacskák ölelnek körül elzárva a város turistanegyedének zaját. Hihetetlenül idilli kis rész volt, és csak azon a kapun lehetett kijutni, ahol be is mentünk, annyira zárt volt az udvar.

Utcák, érdekességek

Néha megpihentünk különböző bárokban, kávézókban, vagy csak fotózkodtunk pár érdekes vagy szép helyen. Ezekről meséljen 1-2 kép, katt. a képgalériára.

Gasztro

Magamtól nem igazán jártam korábban ilyen vendéglátó helyeken, hiszen többnyire magamnak főzöm az ételeket, de most együtt jó alkalom kínálkozott rá, hogy a másik oldalról is szemléljem a várost ahol élek. Az evés főszerepben volt amíg Máté itt volt, szerintem erről nem is kell több szót szólnom, nem véletlen, hogy a képek nagy részén ő szerepel.

Pannenkoeken (Mook Pancakes)

A hollandok imádják a palacsintát, a boltokban előre elkészítve kapható kicsiben, közepesben, nagy méretben, sőt bekevert pannenkoeken port is kapni, hogy csak ki kelljen sütni. Egymást érik a palacsintázók a városban (kis túlzással), és volt egy, amit már korábban instagramon kiszemeltem. Az élmény a vártnál sajnos gyengébb volt, a palacsinta önmagában ízetlen, enyhén olajos volt, a két lap közt semmilyen töltelék nem volt, csak a juharszirupnak és a gyümölcsöknek volt markánsabb ízük a krémes, de ízetlen görög joghurt és a rászórt granola mellett. Összességében 10-ből 6 pont ízre, 9 látványra. Máté avokádós humuszos paprikás kombinációja is a nem rossz kategóriában versenyzett nálam. Maga a hely kialakítása sem volt számomra megnyerő.

South African restaurant (Azmarino)

Máté kinézett egy dél-afrikai ételeket készítő éttermet, nagyon jó árérték aránnyal és értékeléssel, így az egyik nap ott ebédeltünk. Utólag már tudjuk miért lehetett "olcsó" (tudod, relatív). Az étel tálalásához ugyanis nem kaptunk evőeszközt, hanem vissza a gyökerekhez révén kézzel kellett elfogyasztanunk az ételt, csupán némi citromos sós palacsintaszerű szivacsos tésztát kaptunk, ami tulajdonképpen arra szolgált, hogy ne a puszta kezünkkel fogjuk meg az ételt, hanem egy ilyen kis batyuban ehessük meg. Féltem egy kicsit, hogy nem fogja megenni...

Mellé mangós sört ittunk, amit kókuszdió pohárban tálaltak. Bájos és érdekes a hely, de ha volt valaha furcsa étterem élményünk, akkor ez azok közé tartozik:

Marhahús volt mindkét fogás, az egyik sütve ízlés szerint fűszerezve, a másik pedig egy pörköltszerű szafttal volt elkészítve, zöldségekkel, salátával és curry-s lencsével tálalva. Finom volt az enyhén citromos palacsintával, de a tálalás meg a bár színvonala nem egetrengető.

Seaside bar (Hippie fish)

Amikor megérkeztünk a bárba nagyon közvetlen hangulat fogadott. A pincérlány például miközben válaszolt a kérdéseinkre, helyet foglalt mellettünk a kanapén, többször odajött velünk beszélgetni nem csak a protokoll "hogy ízlett az étel?" szöveggel, ami még inkább otthonossá varázsolta számunkra az amúgy is szerethető helyet.

Itt egy valóban finom Falcon nevű citrusos, de erős világos sört és persze egy kis snacket is kipróbált(unk), fish and chipset házi majonézzel, amit egyébként a hollandok nagyon magukénak tartanak. Én csak egy kávét kívántam... Minden nagyon finom volt, egy emlékezetes estét töltöttünk a tengerparton.

Fries

Véletlenül Máté meglátta, hogy nagy sor áll egy kis kifőzde előtt. Ha már ott voltunk, meg kellett kóstolni egy kis Holland friest a hosszú fennállását kihangsúlyozó, azonban az üzleti modellt tekintve nem túl eredeti sültkrumplizósban, kétféle választható szósszal. Hihetetlen, hogy mennyire kívánós...

Saláták

Ilyen gazdag salátákat lehet kapni a boltban. Kis tálkában illetve tasakban külön van csomagolva a hús és az öntet, az alján pedig egy kevéske tészta is van. Az Albert Heijnban, (leggyakoribb helyi kisker. lánc) a kijáratnál minden üzletben lehet ilyen kis kanál-villa-kés kombót elvinni a készételek mellé, így bárhol akár azonnal elfogyaszthatóak. Mi most különlegesebb, rákos és lazacos salátákat vettünk, majd a múzeumtéren fogyasztottuk el. A hollandok egyébként előszeretettel piknikeznek parkokban, készítik el és fogyasztják el bármilyen közterületi padon az ebédként szolgáló szendvicseiket. Nem hogy a szinglik, de még a családanyák is mindig szendvicset ebédelnek. Higgyétek el, a munkatársaim ennyi ideig nem tudják megjátszani ezt... beszédes, hogy a munkahelyi felszerelt konyhában nincs mikro sem. Elképesztő, hogy mennyire nincs kultúrája itt a főzésnek.

Cafe Blue Amsterdam

Barátnőmtől, Dettitől kaptam még korábban a tippet, hogy látogassunk el a Blue Amsterdam kávézóba, ami egy tetőn kapott helyet a belváros közepén, rögtön a virágpiac szomszédságában. Mivel a többi épületnél éppen magasabb, így 360 fokos kilátás tárult elénk a vársora. A kávé is isteni finom volt, így összességében nagyon pozitív benyomást tett ránk.

(ezt a képet csak azért tettem ide, mert nagyon szeretem rólunk, és itt készült :)

Sajtbolt

Aki járt már Hollandiában, biztosan tudja, hogy ha egy kis csemegére éhezik, a sajtbolt tökéletes választás. Kóstolók hada várja a vevőket, az eladók nagyon segítőkészek, minden sajtot ismernek és szívesen kóstoltatják is. Ilyenkor az embernek nincs lelke otthagyni a segítőkész eladót és vásárlás nélkül távozni, így én is gyakran vásárolok egy egy apróbb gourmet darabot, pl itt most sörös sajtot találtam (nem vettem meg, mert tényleg sör íze volt). Katt a képekért a galériára.

Dutch delicacy/Holland nyalánkság

Látványpékség a turista negyedben. Finom volt, nagyon látványos de azért nem dobtunk akkora hátast tőle, mint amennyibe került (5-8 Eur/db). Ha már megkívántuk, megkóstoltuk.

American file + smoothie + apple pie a beachen

Készültünk egy kis piknikkel, vittünk kávét, illetve vásároltunk isteni  pesto-s amerikai filét (hasonló a tatár beefsteakhez) friss, ropogós pékáruval, gyümölcsös smoothie-t, és Máté pocakja megkívánta az almáspitét is...aztán az enyém is. Talán a képről is átjön, hogy rengeteg egészséges, jó minőségű terméket lehet a boltok polcain találni, persze az ára is olyan. Itteni fizetéshez arányaiban nem megterhelő az árszínvonal, az otthoniakhoz pedig nem érdemes hasonlíthatni. (amit a képen láttok leszámítva a kávét, amit otthon készítettünk, 8 Eur volt). Ketten meguzsonnáztunk belőle bőségesen (részemről szólva legalábbis).

+1 érdekesség, a Spacecake

szintén helyi tradíció, fogyasztása szigorúan mértékkel és tapasztalt személlyel ajánlott, jó kedélyállapotban.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.